آموزش آنلاین gadot

در این بخش می خوانید:

آشنایی با موتور بازی Godot

ساخت یک بازی می تواند کار دشواری باشد. قطعات مختلف زیادی وجود دارد که باید در کنار هم قرار گیرند تا بازی ساخته شود. به همین دلیل مهم است که موتور بازی مناسبی را انتخاب کنید. دو مورد از محبوب ترین گزینه ها Godot و یونیتی هستند. 

Godot یک موتور بازی متن باز است که اولین بار در سال 2014 منتشر شد. این موتور در سال 2014 توسط Juan Linietsky و Ariel Manzur ساخته شد. Godot به زبان سی پلاس پلاس نوشته شده است، اما زبان برنامه نویسی مخصوص به خود به نام GDScript را نیز دارد. این زبان شبیه پایتون است. Godot کاملا رایگان است و نیازی به هزینه لایسنس ندارد. یکی از منحصر به فردترین ویژگی های Godot این است که از رویکردی مبتنی بر صحنه استفاده می کند.

در مقابل، Unity یک موتور بازی چند پلتفرمی است که برای اولین بار در سال 2005 منتشر شد. این موتور توسط Unity Technologies ساخته شده و به زبان های سی پلاس پلاس و سی شارپ نوشته شده است. Unity به کاربران اجازه می دهد تا بازی ها و تجربیات خود را در محیط دو بعدی و سه بعدی توسعه دهند. همچنین کار با آن برای توسعه دهندگان تازه کار ساده است. با ویرایشگر بصری آن، کاربران می توانند بدون نیاز به نوشتن کد، بازی بسازند.

بنابراین، اکنون که کمی بیشتر در مورد هر موتور می دانیم، بیایید آنها را با هم مقایسه کنیم!

مقایسه Godot در مقابل یونیتی: تفاوت های اصلی

در حالی که Godot هنوز برای ساخت بازی های موبایل دو بعدی و سه بعدی استفاده می شود، توسعه دهندگان بیشتری شروع به استفاده از آن برای ایجاد بازی های پیچیده می کنند. فیزیک گرافیک دوبعدی Godot هنوز به طور قابل توجهی در مقایسه با Unity عقب است و ابزارهای سایه‌ اندازی موجود چندان پیشرفته نیستند.

از سوی دیگر، یونیتی به خاطر گرافیک باکیفیتش شناخته شده است. برای کارهای سه بعدی و دو بعدی عالی است و تطبیق پذیری زیادی در زمینه هایی مانند سایه، نور، رنگ و انیمیشن ارائه می دهد. سال‌ ها است که Unity این ابزارها را توسعه داده است و نتایج خود گویای آن هستند.

یکی از تفاوت های اصلی بین Godot و یونیتی این است که Godot به طور کلی بیشتر مختص مبتدیان است. هر دو پلتفرم برای شروع ساده هستند، اما اگر تجربه برنامه نویسی یا بازی سازی زیادی ندارید، Godot نقطه ورود نرم تری را ارائه می دهد. رابط کاربری مبتنی بر گره، کدنویسی را برای تازه کارها آسان می کند و آن را به ابزاری عالی برای ایجاد بازی های ساده تبدیل می کند. با این حال، اگر به دنبال ایجاد پروژه های پیچیده تر هستید، Unity ممکن است انتخاب بهتری باشد.

وقتی صحبت از توسعه بازی دو بعدی می شود، هیچ برنده مشخصی بین Godot 2d در مقابل Unity 2D وجود ندارد. چرا؟

بستگی به این دارد که به دنبال چه چیزی هستید. اگر به دنبال تصاویری بهتر هستید، Unity یک انتخاب واضح است. با این حال، اگر به دنبال یک پلتفرم اختصاصی تر برای توسعه صرفاً در دو بعد هستید، Godot شما را تحت پوشش قرار داده است. به دلیل ویژگی های اضافی در Unity، چیزهای بیشتری نسبت به Godot برای یادگیری وجود دارد. این بدان معنی است که Godot هنوز هم می تواند راه حل خوبی برای پروژه های ساده تر باشد. برای پاسخ دادن به بحث Godot و یونیتی در دو بعد، همه چیز به چیزی بستگی دارد که شما به دنبال ایجاد آن هستید.

به طور خلاصه، اگر به دنبال ایجاد یک بازی AAA با گرافیک باکیفیت هستید، Unity راه حلی است. ابزارهای Godot هنوز در این زمینه عقب هستند. بزرگترین مزیت Unity نسبت به Godot این است که ایجاد گرافیک سه بعدی فوق العاده و نتایج رندر عالی را ارائه می دهد.

البته، این بدان معنا نیست که نمی‌ توانید بازی‌ هایی با ظاهر عالی در Godot ایجاد کنید. این فقط به این معنی است که برای رسیدن به آن باید کمی بیشتر کار کنید. Godot تلاش زیادی می کند تا با قابلیت های سه بعدی خود به مسابقه با یونیتی برسد، اما در حال حاضر به خوبی Unity نیستند. موتور Godot سه بعدی هنوز به اندازه کافی قدرتمند نیست که بتواند دنیای بازی های ویدیویی سه بعدی پیچیده ایجاد کند. اما اگر یک دنیای سه بعدی عظیم نمی سازید، اگر فقط بخواهید یک بازی موبایل ساده بسازید چه؟

یونیتی برای توسعه بازی های موبایل شناخته شده است و اگر به دنبال ساخت بازی برای iOS یا اندروید هستید قطعا گزینه بهتری است.

دلیل اصلی این امر این است که یونیتی دارای ویژگی ها و ابزارهای زیادی است که به طور خاص برای توسعه موبایل طراحی شده اند. این موارد شامل مواردی مانند پشتیبانی از پلتفرم های مختلف، بهینه سازی عملکرد، و یک فروشگاه دارایی پر از منابع ویژه برای توسعه دهندگان بازی های تلفن همراه است.

از سوی دیگر Godot هنوز در این زمینه عقب افتاده است. این بدان معنا نیست که نمی‌توانید با گودو بازی‌های موبایلی عالی بسازید - قطعاً می‌ توانید.

اما اگر به دنبال موتوری هستید که همه چیزهایی را که برای شروع توسعه بازی‌های موبایل نیاز دارید را داشته باشد، Unity گزینه بهتری است.

وقتی صحبت از بازی های چند نفره یا multiplayer به میان می آید، Godot و یونیتی هر دو گزینه های عالی هستند. پشتیبانی چند نفره Godot بر اساس کتابخانه شبکه همتا به همتا منبع باز ENet است. هدف ENet این است که یک لایه اتصال شبکه سریع و قابل اعتماد در بالای UDP (پروتکل دیتاگرام کاربر) فراهم کند. این باعث می‌ شود تا بازی‌ های چند نفره محلی و آنلاین را آسان کنید.

یونیتی همچنین دارای پشتیبانی عالی از multiplayer است. در واقع، قابلیت‌ های شبکه‌ ای Unity به قدری خوب است که توسط برخی از بزرگ‌ ترین نام‌ ها در بازی‌ های آنلاین، از جمله بلیزارد، EA و یوبی‌ سافت، برای ایجاد برخی از بهترین بازی‌های موجود استفاده می‌ شود. اما آنچه واقعاً باعث درخشش یونیتی در این زمینه می شود، سهولت استفاده از آن است. آنها یک سرویس چندنفره شبکه کامل، از جمله سرورها را ارائه می دهند، که قابل اعتمادتر از تلاش برای مدیریت خودتان است. راه اندازی بازی های چند نفره در یونیتی آسان است، حتی اگر متخصص شبکه نباشید.

Godot Engine یک موتور بازی رایگان و منبع باز است. مجوز مجاز MIT به کاربران اجازه می دهد از موتور Godot برای هر هدفی استفاده کنند. نسخه شخصی Unity برای دانلود و استفاده رایگان است، اما تمام ویژگی هایی که نسخه حرفه ای دارد را ندارد. اگر به دنبال ایجاد بازی های تجاری هستید، باید برای مجوز Unity Pro (با هزینه 1800 دلار در سال) هزینه کنید. اما برای توسعه دهندگان مستقل و علاقمندان، نسخه رایگان Unity کافی است.

مقایسه Godot 4 و Godot 3

Godot 4 یک پیشرفت بزرگ از Godot 3 در چندین جنبه مختلف است. اولین و مهمترین تفاوت این است که Godot اکنون یک موتور رندر کاملا جدید و با کارایی بالا دارد. موتور قدیمی قابل سرویس بود، اما داشت قدمت خود را نشان می داد. موتور جدید سریع تر، انعطاف پذیرتر است و از طیف وسیع تری از ویژگی های گرافیکی پشتیبانی می کند. یکی از قابل توجه ترین تغییرات Godot، رابط کاربری بازطراحی شده است. رنگی تازه و ظاهر بهتری به آن داده شده است. رابط کاربری در حال حاضر آسان تر برای استفاده و شهودی تر است. آخرین اما نه کم اهمیت، Godot 4 موتور فیزیک سه بعدی داخلی آن، Godot Physics را دوباره معرفی می کند. پس از یک بازسازی قابل توجه گره های فیزیک، تنظیم صحنه ها در Godot 4 یک کار فوری است.

نظرتون درباره این نوشته چیه؟ عالیه بد نیست خوب نبود