معرفی XNA

مایکروسافت XNA مجموعه ای از ابزارهای ارائه شده توسط مایکروسافت جهت توسعه بازیهای ویدئویی و مدیریت بازی های ویدئویی است. مایکروسافت XNA با یک محیط مدیریت زمان اجرا توسط مایکروسافت بر اساس چارچوب .NET ارائه شده است. مایکروسافت XNA برای اجرای بازی های سبک وزن در چندین سیستم عامل مایکروسافت هدف قرار گرفته است. XNA در حال حاضر تحت توسعه فعال نیست و توسط برخی از سیستم عامل های مایکروسافت پشتیبانی نمی شود.

با عنوان آنالوگ دات نت Direct X، مایکروسافت XNA نرم افزاری رایگان است. این پلتفرم اصلی برای بازیهای Xbox Live Indie است.

XNA در سال 2004 معرفی و در سال 2006 منتشر شد.

در سال 2006، مایکروسافت XNA را منتشر کرد، که مجموعه ای از ابزارها و کتابخانه های کد است که باعث ساخت بازی هایی می شود که می توانند بر روی دسکتاپ و لپ تاپ های ویندوز اجرا شوند و همچنین کنسول Xbox 360 خود را اجرا کند. خیلی زود به روز رسانی بر روی آن شکل گرفت که می توانست بر روی تلفن همراه های هوشمند ویندوز نیز اجرا شود.

فریمورک XNA تضمین می کند که تغییرات تکنولوژیکی در سطح پایین نیز همراه با توسعه بازی انجام می شود.

ابزارهایی مانند ابزار ایجاد صوتی کراس پلت فرم و تعدادی از ابزارهای دیگر در فریمورک XNA ادغام شده اند. این ابزار همراه با فریمورک XNA از توسعه بازی دو بعدی و 3 بعدی پشتیبانی می کند.

برای توسعه دهندگان بازی، فریمورک XNA ابزار مناسب برای تمرکز بر روی بازی و ایجاد تجربه غنی از محتوای آن می باشد. بازی های توسعه یافته با XNA می توانند با Windows Phone یا Xbox Live Indie Games توزیع شوند، اگر توافقنامه مجازی بین توسعه دهنده و مایکروسافت وجود داشته باشد.

اگرچه XNA به طور فعال توسعه نیافته است، MonoGameکه نسخه کراس پلتفرم رابط کاربری برنامه نویسی XNA است، به طور فعال توسعه یافته است.

نظرتون درباره این نوشته چیه؟ عالیه بد نیست خوب نبود